Skip to main content

Als u dit leest...

Als u dit leest, dan is uw kapelaan naar Drechterland overgegaan. Met de hulp van energieke parochianen mocht ik verhuizen naar woonruimte in het voormalige Ursulinenklooster in Hoogkarspel. Het gebouw is in 1950 opgetrokken en de zusters zaten er tot 1996 in. Drie jaren geleden is het helemaal gerenoveerd en nu zijn er appartementen van gemaakt.

In de Veertigdagentijd is het goed om eens een pas op de plaats te maken en je gedrag eens nader te beschouwen. Hang ik niet teveel aan materie, vertrouw ik teveel op eigen kunnen en heb ik de ander niet nodig (de Ander) of heb ik eigen aardigheden waar best eens iets aan veranderd mag worden? Vrees niet wat u tegen kan komen! Ook Jezus kreeg de duivel op Zijn pad. Bestaat de duivel echt? Het verhaal over de bekoringen van Jezus zijn LEERverhalen en wil ons niets zeggen over wie de duivel is, hoe hij er uitziet of waar hij vandaan komt. Of de duivel “in persoon” bestaat, weet ik niet. Wel ervaar je dagelijks hoe mensen elkaar de duivel kunnen aandoen, hoe negatieve machten het leven van mensen kunnen verduisteren. Het kwade loopt vaak uit de hand en groeit ons boven het hoofd uit. Zoals de duivel in de woestijn Jezus met Bijbelteksten om de tuin wilde leiden, zo beduvelen wij mensen elkaar met valse argumenten om ons minder goede gedrag te verbergen en/of goed te praten.

Jezus is bekoord geworden net zoals wij, maar Hij liet zich niet vangen. Bekoring of bekoren kun je omschrijven als uittesten op kwaliteit. Jezus werd getest op zijn trouw aan God de Vader en heeft alle beproevingen glansrijk doorstaan. Ook ons geloof in God wordt beproefd/getest. Ons geloof is een aangevochten geloof en zoekend en tastend zullen wij onze weg moeten gaan. Met Gods hulp zullen wij alle bekoringen kunnen weerstaan. Gods woord is als een lamp voor onze voeten opdat wij niet van het smalle pad zullen afdwalen! Zolang wij maar trouw aan Hem blijven! Als wij bidden: “leid ons niet in beproeving,” dan gaat het niet over een snoepje voor in het vastentrommeltje of een glas rode wijn bij het eten. Het gaat dan om het enig noodzakelijke in ons bestaan: meewerken aan Gods plan met ons leven en vertrouwen op zijn genade en vergeving.

Zegenrijke en inspirerende Veertigdagentijd en toegroei naar Pasen,
kapelaan Peter Piets